2012. május 20.

A nedves homokfúvás I.

    A homokfúvás felületre gyakorolt hatását nem befolyásolja, hogy nedves, vagy száraz homokfúvással végezzük az adott felület kezelését ( fémek, lásd: folytatásban ).  Tehát, a nedves homokfúvás alkalmazásának célja elsősorban a porképződés megakadályozása, egészségvédelmi, környezetvédelmi és  technológiai okokból.
   
     Egészségvédelem:
     A kvarchomok pora hosszú távon belélegezve rendkívül szilikózisveszélyes. Egyetlen maszk, vagy külső levegős védőruha sem nyújt ellene tökéletes védelmet! Gondoljunk csak arra, hogy elmozdulhatnak, illetve ezeket is időnként le kell vennünk, és ha poros a környezet, akkor be is lélegezzük azt.    
 
     Környezetvédelem:
    Aki már látta a gyakorlatban, hogy például egy vakolatmaradványos téglafal tisztításakor, 8-as fúvókával szárazon üzemelő berendezés, mekkora szálló és lerakódó porterhelést és szennyezést jelent 50 - 100 méteres körzetben, az könnyen értheti, hogy a hatályos előírások miért korlátozzák a száraz technológia alkalmazását.

     Technológiai szempontok:
     A száraz technológia alkalmazásakor keletkező por gyakran korlátozza a látást. Ez különösen probléma zárt terekben, helyiségekben, ahol a por tejszerű ködként fel tud gyülemleni, vagy negatívos sarkokban dolgozva, ahol a visszaverődő szemcse és por egyenesen a kezelővel szemben áramlik, aki ekkor gyakorlatilag semmit sem lát. A korlátozott látási viszonyok nemcsak a munka minőségére, és hatékonyságára vannak negatív hatással, hanem rendkívül balesetveszélyesek is! ( Lásd: Munkálatok pince helyiségekben )

     Összességében  mindenkinek azt ajánlom, hogy ne spóroljon a nedves technológia alkalmazásán! Ugyan több munkát jelent, hiszen a nedves homokot nehezebb feltakarítani, a felületről le kell mosni a feltapadt homokszemcséket, és a technológia igényel némi többletberuházást is a szolgáltató részéről, de környezetünk, és egészségünk védelme fontosabb az anyagi ráfordításoknál!

    Az eljárás gyakorlati alkalmazásáról egy következő bejegyzésben szeretnék írni, addig is türelmeteket kérem!
Íme a II. bejegyzés: Nedves homokfúvás a gyakorlatban.

1 megjegyzés:

  1. Szia Balázs!

    Egy Atlas Copco XAS 65-ös kompresszorral szeretnék egy Ford Transit alvázat úgy leszórni, hogy az alkalmas legyen epoxi alapozóval való lefújásra. A kompresszor gyári adatai közt 61 l/s szállított légmennyiség volt megadva, ez átszámolva 3660 l-nek felel meg percenként. Persze fogalmam sincs, hogy ezt tudja-e még mindig, de mindkét csapot a gyorscsatlakozók elött kinyitva a nyomás 3,5-4 barron van, a csapokat elzárva hamar felmegy 8 barra, ott szabályoz. Ezen kívül rendelkezésre áll egy Radler und Ruf márkájú,140 l töltökapacitású berendezés 25 m tömlövel. Az elözö tulajnak egy nagyobb teljesítményü kompresszora volt, egy táblázatból kinézve én maximum 6 mm-es átméröjü fúvókát tennék rá, de a blogodon olvasottak alapján kissé elbizonytalanodtam, mivel írtad, hogy a 6 mm-böl könnyen lehet 7 mm-es, vagy nagyobb, attól félek, hogy ahhoz nem lesz elég a légmennyiségem. Mit javasolsz, milyen méretüt vegyek rá?
    Két fajta szóróanyag jöhet szóba: 0,3-09, illetve 0,3-1,2 mm szemcseátméröjü kvarchomok, illetve 0,25-1,4 mm szemcseátméröjü salak. Elöbbi valamivel olcsóbb, de ott a szilikózis veszélye, utóbbi drágabb, de kevésbé porzik, a szomszédokra is gondolnom kell, mennyivel porzik kevésbé a salak? Ez lesz az elsö munkám, mit javasolsz, milyen szóróanyagot használjak? Ahogy elnéztem, a Transit alja elég változatos lemezekböl épül fel, milyen nyomást, távolságot, illetve szöget használjak, hogy ne tegyek kárt benne?
    Mennyi szóróanyagra lesz szükségem? A felhasznált szóróanyag milyen százalékát lehet újrahasznosítani tisztítóberendezés hiányában? Egyáltalán megéri újra felhasználni a már egyszer használt homokot, salakot? Egy másik fórumon azt olvastam, hogy a már például rozsdával szennyezett szóróanyag több kárt tesz, mint hasznot, mivel a rozsda belepréselödhet a felületbe, majd a felületkezelés után elötörhet onnan.
    Sajnos az Atlashoz már nem volt meg a használati útmutató mikor megvettem, te hogy melegíted be a tied? A csapok nyitva, vagy zárva legyenek?
    Bocs az ékezetek miatt, külföldi a billentyüzetem.

    Üdvözlettel:
    Horváth Szabolcs

    VálaszTörlés